Burberry-parfyme: Mest populære & full kjøpsguide (2025)

På en gate i London dukker en silhuett opp i en perfekt skreddersydd frakk. Det småregner – naturligvis da vi snakker om er London – men regndråpene preller av det enestående gabardinstoffet, som om stoffets eleganse selv avviser været.

Et glimt av fôr avsløres idet frakken beveger seg: det ikoniske Burberry-rutemønsteret. Selvfølgelig er det det.

Gjennom sine 161 år har Burberry vært et merke viet til førsteklasses funksjon og utsøkt form. Soldater, oppdagelsesreisende, kongefamilien og utallige kjendiser – Burberry har kledd dem alle. Vi utfordrer deg til å finne et merke som er mer gjennomført britisk.

Nå vet vi også at Burberry har blitt et av verdens mest anerkjente parfyme-merker. For både kvinner og menn.

I denne artikkelen går vi i Parfymeduden løs på:

  • En oversikt over de mest populære Burberry-parfymene for dame og mann.
  • Gir deg en kjapp oppsummering av de norske nettbutikkene som selger Burberrys parfymer billigst i 2025.
  • Informasjon om hvordan duftene kan sammenlignes med andre lignende merkevarer.
  • Og gir deg svar på ofte stilte spørsmål.

La oss begynne med det du helt sikkert kom hit for: en oversikt over den beste Burberry-parfymen til henholdsvis herre og dame.

Topp 3: Mest populære Burberry-parfymer i 2025

#Parfyme
1Goddess for Her – Beste kvinnelige duft!
2Burberry Hero Eau De Parfum – Guttas soleklare favoritt
3Burberry London Eau De Parfum – Kvinneduft med det legendariske mønsteret på flakongen

1. Goddess for Her – Beste kvinnelige duft!

Burberry Goddess Eau De Parfum er en aromatisk gourmandduft som feirer selvoppdagelse, styrke og indre kraft.

Den bygger på en kraftfull vaniljetrio i en elegant og bærekraftig flakong.

  • Åpner med myk vaniljeinfusjon og frisk lavendel.
  • Hjertet består av søt og fyldig vaniljekaviar.
  • Basen rundes av med intens vanilje absolutt.
  • Vegansk formel med vanilje fra Madagaskar.
  • Flakongen er etterfyllbar og inspirert av Burberrys arv i beige og gull.

PS! For ordens skyld kan vi nevne at Goddess vant tittelen «beste sommerduft for dame i 2025«. Dette er en stor og prestisjetung test som vi i Parfymeduden utfører hvert år.


2. Burberry Hero Eau De Parfum – Guttas soleklare favoritt

Burberry Hero Eau De Parfum er en intens og sensuell duft som symboliserer personlig vekst og styrken i å være tro mot seg selv.

Denne legendariske herreparfymen kombinerer frisk furunål med varme trenoter og røykaktige aksenter for en dyp, moderne signatur.

  • Åpner med livlig og aromatisk furunål.
  • Hjertet bygger seg opp med benzo og røkelse for mystikk og varme.
  • Basen avsluttes med en kraftfull trio av sedertreoljer.
  • Flakongen er dekorert med TB-monogram og kommer i eik og gull.
  • Duften uttrykker en balansert blanding av styrke, følsomhet og selvtillit.

…vennligst også merk at Hero-parfymen er så populær at vi faktisk har skrevet en helt egen artikkel om den.


3. Burberry London Eau De Parfum – Kvinneduft med det legendariske mønsteret på flakongen

Burberry London Eau De Parfum er en elegant og blomstrende duft som fanger den klassiske britiske sjarmen med en frisk og romantisk signatur.

Denne legendariske duften kombinerer florale noter med varme, solrike akkorder for en sofistikert helhet.

  • Åpner med myke og feminine noter av rose og kaprifol.
  • Hjertet blomstrer med tiare, jasmin, peon og klementinskall.
  • Basen gir varme og dybde med sandeltre, musk og patchouli.
  • Duftprofilen er frisk, romantisk og diskret sensuell.
  • En tidløs parfyme som passer perfekt til både hverdag og spesielle anledninger.

Oversikt – de mest populære Burberry-parfymene i 2025

NavnTypeKonsentrasjonDuftnoterLanseringsårVarighet / projeksjonPasser til
Burberry HerDameEau de ParfumJordbær, bringebær, bjørnebær, fiol, jasmin, rav, musk2018Langvarig (8–10 t) / Moderat–sterkDagtid, vår og sommer, byliv, casual til semiformal
Burberry HeroHerreEau de ToiletteBergamott, einerbær, svart pepper, sedertre2021Moderat (6–8 t) / ModeratHverdag, vår og høst, kontor og fritid
Burberry Touch for WomenDameEau de ParfumAppelsin, bjørnebær, rose, liljekonvall, vanilje, eikemose2000Moderat (6–7 t) / Lett–moderatHverdag, vår og høst, arbeid eller skole
Burberry Touch for MenHerreEau de ToiletteFiolblad, mandarin, muskat, hvit pepper, vetiver, tonkabønne2000Moderat (6–8 t) / Lett–moderatHverdag og arbeid, vår og høst
Burberry Brit for HerDameEau de ParfumPære, lime, mandel, sukker, vanilje, amber, tonkabønne2003Langvarig (8+ t) / ModeratHøst og vinter, kveld, koselige settinger
Burberry Brit for HimHerreEau de ToiletteIngefær, kardemomme, bergamott, sedertre, muskat, villrose2004Moderat (6–7 t) / ModeratHverdag, arbeid, vår og høst
Burberry London for WomenDameEau de ParfumRose, jasmin, klementin, sandeltre, moskus, patchouli2006Langvarig (8–9 t) / ModeratFormelle anledninger, høst og vinter
Burberry London for MenHerreEau de ToiletteKanel, lavendel, lær, tobakk, bergamott, eikemose2006Langvarig (8+ t) / Moderat–sterkKveld, formelt, høst og vinter
Burberry Weekend for WomenDameEau de ParfumMandarin, blå hyasint, fersken, iris, musk, sandeltre1997Moderat (6–7 t) / LettDagtid, vår og sommer, avslappet
Burberry Weekend for MenHerreEau de ToiletteSitron, grapefrukt, eføy, honning, amber, musk1997Moderat (6–8 t) / Lett–moderatHelg, vår og sommer, fritid

Norske nettbutikker – hvem selger de billigste Burberry-parfymene i juli 2025?

Blivakker.no

  • Norges største nettbutikk innen sminke og kosmetikk.
  • Veldig ofte tilbud og rabatter.
  • Rask frakt.

Fredrik & Louisa

  • «Hele Norges» parfymebutikk på nett.
  • Flott design på nettbutikken.
  • Gode vilkår for frakt, kundesupport og prissammenligning.

Lyko.no

  • En stor nettbutikk innen sminke- og kosmetikksjangeren.
  • Finnes i hele Nord-Europa.
  • Gode priser på parfyme.

Røttene i Basingstoke – Hvor kommer Burberry-parfymen fra?

Historien begynner i 1856, da den 21 år gamle stoffhandlerlærlingen Thomas Burberry åpnet sin egen butikk for yttertøy i hjembyen Basingstoke.

Gjennombruddet kom da han oppfant gabardinet pustende og vanntett stoff som revolusjonerte regntøy. I 1891 åpnet han en butikk på Haymarket i London.

Burberrys formål i det tidlige 1900-tallet

I 1911 kledde selskapet opp polfarerne Roald Amundsen og Ernest Shackleton før deres ekspedisjoner. Men selskapets retning endret seg med utbruddet av første verdenskrig. Burberry begynte å produsere frakker i gabardin til britiske offiserer – frakker som senere fikk navnet “trench coats”, fordi de ble brukt i skyttergravene.

Etter krigen og inn i 1920-årene introduserte Burberry sitt ikoniske rutemønster i fôret på trenchcoatene. På 1930-tallet utvidet de til luftfartstøy og kledde A.E. Clouston og Betty Kirby-Green under deres rekordflygning fra London til Cape Town i et fly kalt “The Burberry”, sponset av merket selv.

Utforskere og britiske offiserer gjorde Burberry til et symbol på britisk mot – alt takket være grunnleggerens PR-teft. Under andre verdenskrig leverte Burberry klær til både soldater og sivile, og merkevaren ble for alvor synonym med britisk patriotisme.

beste parfyme fra Burberry

Fra funksjon til high fashion

1960-tallet var en tid i endring, og Burberry endret seg med tiden. Merket tok steget inn i motebildet ved å kombinere tradisjon med moderne estetikk. Den klassiske trenchcoaten ble forvandlet til et sexy og sofistikert plagg.

På lerretet bar Audrey Hepburn Burberry som Holly Golightly i Breakfast at Tiffany’s, og også stilikonet Brigitte Bardot ble sett i merket. Det var imidlertid på 1970- og 80-tallet Burberry virkelig ble et av verdens mest ettertraktede luksusmerker. De utvidet sortimentet fra yttertøy til moteklær og tilbehør – og selv medlemmer av kongefamilien ble sett i Burberry fra topp til tå.

Nedgang – og fornyelse

På 1990-tallet inngikk Burberry samarbeid med supermodell Kate Moss og ga merkevaren en ungdommelig glans.

Men på slutten av 90-tallet og inn i 2000-tallet fikk Burberry et uønsket rykte.

Merket ble plutselig tett knyttet til chav-kulturen, til den grad at to puber i Leicester forbød gjester med Burberry-plagg. Burberry ble nærmest en parodi på britiskhet – og mistet sin eleganse.

Så kom redningen: Christopher Bailey ble kreativ leder, og Angela Ahrendts tok over som administrerende direktør. De startet en omfattende merkevarefornyelse. Emma Watson og Cara Delevingne ble ansikt utad, og det ikoniske rutemønsteret ble fjernet fra de fleste produkter – i et forsøk på å fjerne chav-stempelet.

Ny æra og moderne britisk stil

I 2010 lanserte Burberry Burberry Acoustic – et musikkprosjekt i samarbeid med unge britiske talenter. Sammen med riktige ambassadører og en målrettet satsing på sosiale medier, klarte Burberry å relansere seg som et moderne, sofistikert merke med ny kulturell tyngde.

Til sitt 160-årsjubileum lanserte Burberry en storslått kampanje bestående av glamorøse kortfilmer som hyllet merkets lange historie.

Burberry: Fra regnfrakk til luksusikon – og duftfavoritt

Burberry ble grunnlagt i Storbritannia i 1856 av Thomas Burberry. Merket er kjent for sin oppfinnelse av gabardin, et slitesterkt og vanntett stoff, og i flere tiår var trenchcoaten selve bærebjelken i selskapets virksomhet.

Gjennombruddet for det klassiske rutemønsteret

Som en notorisk konservativ produsent holdt Burberry seg i lang tid til sine ikoniske regnfrakker. Det var først på 1960-tallet at en tilfeldig hendelse førte merket i en ny retning. Det hele startet med et vindusutstillingsvindu i Burberrys butikk i Paris.

Butikksjefen vendte opp kanten på en trenchcoat for å vise frem det rutete fôret – det karakteristiske beige, svarte, røde og hvite mønsteret – og gjentok motivet på en rekke paraplyer. Etterspørselen etter disse paraplyene var så stor og umiddelbar at Burberry produserte og solgte hundrevis på kort tid.

Resten er, som man sier, historie. I dag pryder det berømte Burberry-rutemønsteret alt fra skjerf i kasjmir til paraplyer og hundebånd.

Fra yttertøy til high fashion

I løpet av 2000-tallet forvandlet kreativ direktør Christopher Bailey Burberry til et moderne luksusmerke.

Etter 17 år i rollen forlot han selskapet i 2018 og ble erstattet av Riccardo Tisci, tidligere hos Givenchy. I slutten av 2022 tok Daniel Lee over den kreative ledelsen.

Burberry-parfymer: Fra lisens til egenutviklet duftarv

Burberrys parfymevirksomhet ble først lisensiert til Inter Parfums fram til 2012. I begynnelsen av 2013 kunngjorde selskapet at de ville utvikle dufter internt, før lisensen i 2017 ble overført til Coty.

Den aller første Burberry-duften, Burberry for Men, ble lansert i 1981. Blant de tidlige favorittene finner vi også Weekend og Touch fra 2000. Den virkelige kommersielle suksessen kom med Burberry Brit i 2003, som senere fikk følge av Brit Red, Brit Gold, Brit for Men og Brit Anniversary Edition.

Nyere parfymer fra Burberry – år for år

2006
Burberry London, Burberry London for Men

2007
Burberry Summer, Burberry Brit Sheer

2008
Burberry The Beat, Burberry London Special Edition, The Beat for Men

2010
Burberry Sport for Women, Burberry Sport for Men, Burberry Summer 2010, Burberry Brit Limited Edition

2011
Burberry Sport Ice, Burberry Summer 2011, Burberry Body

2012
Brit Summer Edition, Brit Summer for Men, Body Tender

2013
Burberry Summer 2013, Burberry Brit Rhythm

2014
Burberry Brit Rhythm for Her, My Burberry

2015
Brit Rhythm Floral for Her, Brit Rhythm Intense for Him, Brit Splash

2016
Mr. Burberry, My Burberry Black

2017
Lansering av luksuslinjen Burberry Bespoke:
High Tide, Amber Heath, Tudor Rose, Hawthorn Bloom, Garden Roses, Antique Oak, Wild Thistle
I tillegg kom: My Burberry Blush, My Burberry Black Elixir de Parfum

2018
Mr. Burberry Indigo, Burberry Her

2019
Burberry Her Blossom, Burberry Her Intense, Ivy Musk, Clary Sage

Andre parfyme-merker i samme kategori

Ofte stilte spørsmål

Hvordan speiler Burberrys parfymer motehusets britiske arv og identitet, og hvordan skiller dette seg fra franske og italienske luksusmerker?

Burberry-parfymer reflekterer tydelig den britiske arven som merkevaren er tuftet på – med et uttrykk som er sofistikert, diskret og tidløst, snarere enn overdådig og dramatisk.

Dufter som Burberry Her og My Burberry henter inspirasjon fra klassiske britiske elementer: regnvåte hager, trenchcoats og subtile florale toner som rose og peon.

I motsetning til mange franske og italienske luksusparfymer (som gjerne er mer sensuelle, krydrede eller glamourorienterte), har Burberry en mer dempet eleganse. Man ser altså at det britiske merket skiller seg fra parfymegiganter som Valentino og YSL.

Det handler ofte om understatement – å fremstå velduftende og stilfull uten å rope for høyt. Dette gir merket en egen posisjon som en moderne britisk klassiker innen parfymeverdenen.

Hva er de viktigste forskjellene i sammensetning og målgruppe mellom Burberry Her, My Burberry og Burberry Brit-seriene?

Disse tre Burberry-seriene henvender seg til forskjellige publikumsgrupper og uttrykker distinkte stiler:

Burberry Her: Ungdommelig og moderne, utviklet av Francis Kurkdjian. Den er fruktig-søt med noter av jordbær, bjørnebær og rav, og minner i stil om mange populære gourmand-dufter. Retter seg mot kvinner i 20–30-årene som ønsker noe trendy og urbant.

My Burberry: Mer elegant og klassisk, med florale noter som fresia, rose og patchouli. Flasken og duften er inspirert av en regnvåt engelsk hage og den ikoniske trenchcoaten. Retter seg mot kvinner som foretrekker en mer moden, tidløs stil.

Burberry Brit: Et mer allsidig segment som kombinerer friskhet med varme elementer som mandel, pære og vanilje. Dette var tidligere Burberrys bestselger og representerte den uformelle britiske “coolness”-faktoren. Den appellerer til et bredere aldersspekter.

Hvordan balanserer Burberry mellom kommersiell suksess og olfaktorisk innovasjon – og i hvilken grad påvirker dette merkets troverdighet blant parfymeentusiaster?

Burberry har hatt varierende grad av suksess når det gjelder å balansere masseappell og kreativitet. Lanseringer som Burberry Her var strategisk plassert inn i det populære søt-fruktige segmentet, mens Hero, med Adam Driver som frontfigur, tok en mer edgy og aromatisk tilnærming.

På den ene siden sikrer Burberry seg en solid plass i kommersiell parfymeri med lett gjenkjennelige og trendy komposisjoner. På den andre siden har noen entusiaster kritisert dem for å ikke ta tilstrekkelige kreative risikoer, spesielt sammenlignet med mer nisjepregede aktører.

Likevel blir Burberry jevnlig anerkjent for sin konsistens, kvalitet og merkevareintegritet, noe som gir det en trygg posisjon både i det kommersielle og semi-kunstneriske segmentet.

Legg igjen en kommentar