Escada- parfyme: Alt du må vite før du kjøper (2025)

Escada er et internasjonalt luksusmotehus grunnlagt i Tyskland av ekteparet Margaretha og Wolfgang Ley. Navnet Escada betyr «trapp» på portugisisk.

Selskapet ble etablert i München i 1978 og gjorde seg raskt bemerket med fargerike og mønstrede kreasjoner som skilte seg ut i motebildet.

I 1990 ble Escada Beauté grunnlagt, og samme år lanserte de sin første parfyme – Escada Margaretha Ley, oppkalt etter medgründer Margaretha Ley.

Parfymeavdelingen fortsatte å lansere en rekke suksessfulle dufter for både menn og kvinner gjennom 1990-tallet og inn i det 21. århundre.

Nå i 2025 tilbyr Escada flere parfymer enn noensinne. Vi i Parfymeduden hjelper deg i denne artikkelen med å:

  • Identifisere de beste Escada-parfymene til dame.*
  • Gi en oversikt over de nettbutikkene som har de laveste prisene på denne merkevaren.
  • Tilby en komplett liste over de mest populære Escada-parfymene internasjonalt.
  • …og gi mye mer nyttig informasjon. 😉

*= Skal vi være ærlige, så er det knapt noen gode parfymer fra Escada til mann på det norske markedet. Derfor anbefaler vi kun de beste kvinneduftene i denne artikkelen.

Topp 3 – Beste Escada-parfymer til dame (juli 2025)

#Parfyme
1Escada Bali Paradise Eau De Toilette – Vår absolutte favoritt!
2Escada Especially Eau De Parfum – Luksuriøs og feminin duft
3Taj Sunset Eau De Toilette – Den store internasjonale bestselgeren

1. Escada Bali Paradise Eau De Toilette – Vår absolutte favoritt!

Escada Bali Paradise Eau De Toilette er en eksotisk og livlig duft som kombinerer tropiske frukter og florale noter med en jordnær base.

Denne fantastiske (og billige) kvinneparfymen utstråler selvsikkerhet, varme og glede – perfekt for sommerlige eventyr.

  • Åpner med en frisk og fruktig dragefruktakkord.
  • Hjertet stråler med paradisfuglblomst for en eksotisk varme.
  • Basenoten av sandeltre gir balanse og varig dybde.
  • Duftprofilen er glitrende, tropisk og forførende.
  • Flasken uttrykker energi med sterke oransje og røde nyanser.

2. Escada Especially Eau De Parfum – Luksuriøs og feminin duft

Escada Especially Eau De Parfum er en lys og luksuriøs duft som hyller den spontane og glamorøse kvinnen.

Den kombinerer søte frukter, blomster og myk musk i en feminin og oppløftende komposisjon.

  • Åpner med friske og fruktige noter som gir en leken start.
  • Hjertet domineres av delikate roser og søte bær.
  • Basen rundes av med myk og behagelig musk.
  • Duftprofilen er lett, feminin og elegant.
  • Skapt for kvinner som utstråler glede, stil og selvtillit.

3. Taj Sunset Eau De Toilette – Den store internasjonale bestselgeren

Taj Sunset Eau De Toilette er en tropisk og fargerik duft som kombinerer fruktige, florale og kremete noter i en lett og livlig sammensetning.

Kvinneduften er inspirert av Holi-festivalen og tilbyr en eksotisk reise i femininitet og glede.

  • Åpner med en saftig og avhengighetsskapende mangoakkord.
  • Hjertet blomstrer med delikat lotusblomst.
  • Basen gir en myk gourmandfølelse med kokosnøttkrem.
  • Består av 86 % naturlige ingredienser og er ikke testet på dyr.
  • Flasken speiler solnedgangen over Taj Mahal med en feminin og festlig design.

Duftdesign med ungdommelig energi

Akkurat som moten deres, er Escada-duftene kjent for sine sterke farger og unike flaskedesign. Merket har fått anerkjennelse for sin lekne tilnærming til parfyme – med et særlig fokus på fruktig-blomstrete komposisjoner. Mange mener at Escada bidro til å etablere «fruity-floral» som en egen duftkategori.

I dag produseres Escada-parfymer i samarbeid med Procter & Gamble, og merket fortsetter å skape dufter som uttrykker glede, letthet og feminin energi.

Duftportefølje og parfymører

Designhuset Escada har per i dag 75 registrerte parfymer i databasen. Den tidligste utgaven ble lansert i 1990, og den nyeste er fra 2024.

Gjennom årene har Escada samarbeidet med noen av verdens fremste parfymører, inkludert:

  • Alexandra Carlin
  • Pierre Bourdon
  • Michel Almairac
  • Dominique Ropion
  • Olivier Cresp
  • Nathalie Lorson
  • Francis Kurkdjian
  • Anne Flipo
  • Amandine Clerc-Marie
  • Sonia Constant
  • Honorine Blanc
  • Jean-Michel Duriez
  • Philippe Romano
  • Sophie Labbe
  • Bertrand Duchaufour
    … og mange flere.

Disse duftmesterne har bidratt til å forme Escadas karakteristiske duftsignatur – ungdommelig, lyst, fruktig og uimotståelig livlig.

20 år med lengsel etter Tropical Punch

Tenk deg å nippe til en knallfarget cocktail av tropiske frukter blandet med sukkersøt sirup på en overdådig bar ved stranden… og så søler du den på deg selv. Akkurat sånn lukter du når du bruker en Escada Summer Scent! Og det er akkurat sånn jeg vil lukte! Men vær så snill, ikke kast drinken på meg.

Det å skrive en parfymeanmeldelse er vanskelig når man ikke vet hvordan man i det hele tatt skal begynne å beskrive dufter.

Jeg begynte å samle informasjon og notater til dette innlegget allerede på min gamle blogg i 2012, og det har stått på «to-do»-listen siden.

I det minste betyr det at jeg har en større samling å skrive om nå. Jeg har nemlig 27 av 28 Escada Limited Edition Summer Fragrances. Den eneste jeg mangler? Loving Bouquet fra 1999.

Et kjærlighetsforhold til fruktige drømmer

Escadas sommerdufter startet i 1993, men jeg oppdaget dem først i 2001. Jeg føler det var da duftene virkelig begynte å ligne det de er i dag – superfruktige, lyse og søte. I over 20 år har de hatt en særegenhet som jeg umiddelbart kjenner igjen som Escada.

Jeg har kjøpt dem blindt i årevis uten å vite hvordan de lukter – fordi jeg vet at jeg kommer til å like dem. Litt som hvordan du vet når noe kommer fra The Body Shop eller Lush – du kjenner det på lukten.

Første møte med Tropical Punch – Escadas mest kjente parfyme

Studietiden min var midt i Union Square, og jeg tilbrakte mange ettermiddager på kjøpesenteret etter forelesningene mine. Etter en seks timers tegneklasse vandret jeg innom Nordstrom og ble straks trukket mot en rosa-oransje flaske med navnet Tropical Punch. Jeg ble forelsket.

Men som fattig kunststudent hadde jeg ikke råd til den. Da jeg senere spurte etter den, fikk jeg vite at den var utgått, men at jeg kunne få Sexy Graffiti i stedet. Jeg visste ikke da at dette var limited edition-dufter – og har angret siden.

Fra samlerglede til livslang kjærlighet

Etter det ble jeg samler. Jeg gikk glipp av Sexy Graffiti i 2002, men heldigvis ble den relansert i 2012. Ibiza Hippie ble mitt første kjøp – jeg kjøpte tre flasker, én i butikk og to på Costco året etter.

Det er den eneste parfymen jeg har brukt helt opp. Den tredje flasken står fortsatt uåpnet i originalemballasjen. Jeg har ingen planer om å selge den. Jeg sparer den til jeg blir gammel dame!

Hvordan beskriver man egentlig duft?

Jeg kan ramse opp noter og ingredienser, men hva betyr det egentlig? Du kan jo ikke spraye en JPEG. Jeg skulle ønske du kunne lukte gjennom skjermen – men ærlig talt, hadde den teknologien eksistert, ville vi nok ufrivillig luktet hverandres promp. Vi kjenner jo folk.

Så hva lukter disse parfymene fra Escada? Kort sagt: lyst, tropisk, fruktig og sukkersøtt – gjerne balansert med tropiske blomster, akvatiske eller musknoter. Men beskrivelsene blir vage. Hva lukter egentlig amber? Hva er benzoin? Har noen luktet ozonlaget? Hvis “akvatisk” ikke er salt, hva er det da? Lukter rosa pepperkorn annerledes enn vanlige? Vil jeg egentlig lukte som dyrekjertler?

Mitt råd? Gå til Fragrantica og les notene og kommentarene. Hvis noen sier “denne var for søt”, da vet jeg at jeg vil elske den. Men til syvende og sist må du stole på din egen nese.

Duft er personlig – prøv den på huden

Du vet først om du liker en parfyme når du prøver den på deg selv. Kroppskjemi påvirker hvordan en duft utvikler seg gjennom dagen. Hvis du føler deg usikker – ikke kjøp den.

Da vil du sannsynligvis hate den etter en uke. Jeg har brukt Escada i mange år og velger dem stadig over andre parfymer i samlingen min. Jeg kjøper årets nye sommerduft hvert eneste år – jeg vet at jeg kommer til å like den og bruke den.

Litt om Escada og 40 millioner flasker senere

Escada ble grunnlagt i 1976 av Wolfgang og Margaretha Ley, og navnet stammer fra en veddeløpshest – “Escada” betydde visstnok “ingenting” i deres språk, noe som føltes passende siden de ikke ante hvordan motehuset deres ville utvikle seg.

Hvis det ikke gikk bra, ville de ende opp med – ja, ingenting. Men det ble det motsatte: Merket har solgt over 40 millioner flasker av sine limited edition-dufter siden 1993. (At de gikk konkurs i 2009? Vel, det gjorde jo nesten alle!)

Hvilken Escada-parfyme er best i 2025?

Vel, det er i nesen til den som lukter. Jeg kan ikke fortelle deg hvilken som er best, for det handler om smak og hvordan duften oppfører seg på akkurat din hud. Men om en tom flaske er en indikator – jeg brukte opp hele Ibiza Hippie, og Taj Sunset begynner å se ganske slunken ut også.

Min minst favoritt? Cherry in the Air. Ironisk nok, for jeg elsker kirsebærdufter! Jeg forventet søt maraschino, men den traff meg aldri. Overraskende nok er det ikke vannmelonduften som havner nederst – jeg hater nemlig alt med vannmelon (ekte og kunstig). Men Sorbetto Rosso? Jeg elsker den! Uforklarlig. Ren Twilight Zone.

Aldersløs glede – duftene fra 2001–2010

Mine favoritter er duftene fra 2001 til 2010. Jeg bruker dem dag og natt, hele året. Disse parfymene er rettet mot yngre kvinner – men her er jeg, 20 år senere, og bruker dem fortsatt. Og vet du hva?

Vi kan bruke hva vi vil, når vi vil. Jeg elsker disse duftene og kommer til å fortsette å kjøpe dem så lenge Escada holder dem søte og fruktige.

Sødmen minner en god del om duftene du får fra blant annet Burberry, Ariana Grande og Prada.

En bønn til Escada

Escada, hvis dere leser dette – vær så snill, vurder å relansere alle sommerduftene! Full størrelse, takk! Jeg vet at det er så mange som lengter etter de gamle favorittene. Selv har jeg klart å kjøpe de jeg manglet, men det er vanskelig å stole på Finn.no-selgere – og prisene er utrolig høye når man kjøper på nett. Jeg vil heller kjøpe fra en butikk jeg stoler på.

Vi i Parfymeduden tester hvert år de beste sommerparfymene for dame. Og vi ville elsket å se flere Escada-parfymer på den listen!

Jeg har ikke mange fullstørrelsesflasker fra 90-tallet, så hvis dere relanserer dem, kan jeg endelig få en komplett samling – i freshe og ikke-aldrende flasker! Jeg vet jeg vil ha en full størrelse av Que Viva.

Designen – en årlig kunstnerisk glede

Flaskene illustreres av en ny kunstner hvert år – og det betyr mye for meg, siden jeg selv er illustratør! Det er fantastisk å se mitt håndverk i bruk. Og kanskje… en dag… får jeg lage en selv? Kanskje det er på tide å oppdatere porteføljen.

Ofte stilte spørsmål

Hvorfor er Escada spesielt kjent for sine sommerdufter, og hvordan har dette påvirket merkets posisjon i parfymeverdenen?

Escada har nærmest blitt synonymt med limited edition sommerdufter, en strategi de har holdt fast ved siden 1993. Hvert år lanserer merket en ny, fruktig og eksotisk duft – ofte inspirert av tropiske destinasjoner og livsglede. Eksempler inkluderer Taj Sunset, Cherry in the Air og Miami Blossom.

Denne unike nisjen har gitt Escada en tydelig identitet i et ellers tettpakket marked: De tilbyr lett, søt og hedonistisk escapisme for kvinner som forbinder duft med ferie og sol. Det har også ført til en samlerkultur blant fans, men samtidig begrenset merkets appell utenfor sommersegmentet. Escada er derfor elsket av mange, men sjelden nevnt i samme åndedrag som mer «seriøse» luksusmerker.

I hvilken grad bygger Escadas duftportefølje på originalitet kontra trendfølsomhet, og hva sier det om deres kreative strategi?

Escada-parfymer er notorisk trenddrevne – de fanger opp populære duftnoter (som mango, kokos, jordbær eller tropisk blomsterprakt) og setter dem sammen på en lett tilgjengelig, nesten «juice-aktig» måte. Dette gir dem en umiddelbar wow-faktor, men gjør også at mange av duftene føles mer som øyeblikksbilder enn varige signaturparfymer.

Kreativt sett har Escada valgt å være stemningsbærere fremfor innovatører: De tilbyr duftopplevelser som er enkle, glade og minneverdige – men sjelden komplekse eller utfordrende. Dette er en bevisst merkevarestrategi som prioriterer glede og nostalgi over olfaktorisk dybde.

Hva er grunnen til at Escada har færre permanente klassikere enn andre designermerker, og hvordan påvirker det merkevarens langvarige relevans?

I motsetning til merker som Dior, Chanel eller Gucci, har Escada færre bestselgende tidløse parfymer. Deres mest kjente duft utenom sommerlinjen er kanskje Magnetism (2003) – en varm, søt, bærdominert orientalsk duft som har fått kultstatus, men aldri ble en mainstream klassiker.

Grunnen er at Escada bevisst fokuserer på sesongbasert rotasjon i stedet for å bygge en «evig» portefølje. Dette gir kortsiktig oppmerksomhet og en lojal base blant fans, men kan svekke langtidstroverdigheten i premiumsegmentet. Likevel har strategien gitt dem et unikt sted i parfymeverdenen – som et merke mange forbinder med ungdom, feriefølelse og lette, lykkelige minner.

Legg igjen en kommentar